Båtbyggar måndag - Glasfiber reparation av segelbåts däck
En vinterstorm fällde en gammal ek rakt över däcket, två grenar
slog upp hål rakt igenom däcket. På bilden är allt skadat laminat
bortslipat.
Passbitar av glasfiberlaminat limmades fast på insida, sedan
byggdes däcket upp med homogent glasfiberlaminat, så att
det blev minst lika starkt som innan.
Spackling och slipning, tålamodsprövande jobb att få alla
däckslinjer och sittbrunns sargens linjer att stämma, det
gäller att vara nogrann annars ser det konstigt ut när det
blir klart.
Blanka yterna längst sittbrunnen och relingskanten blir som en vanlig
gelcoatreparation, man målar på gelcoat som sedan slipas till en
perfekt finish, avslutas med polering med rubbing och vax.
Halkmönstret när båten byggs i en form, blir för det mesta omöjligt att
återskapa helt osynligt. Man får improvisera beroende på mönster, här
tjockade jag upp gelcoat som rollades på med mohair roller, när det
härdat, slipades alla vassa toppar av, till en jämn fin yta. Avslutningsvis
rollades ett tunnt, tunnt lager toppcoat på.Slutresultatet blev så pass
likt orginal att jag inte tror någon kommer tänka på att båten är lagad.
Den här passaden har förstås efter ca 45 säsonger i solen bleknat
kraftigt från orginalfärgen. det är en utmaning att försöka blanda till
en gelcoat som skall se blekt och 45 år gammal ut, efter en hel del
blandande kom jag fram till en gelcoat som jag var nöjd med.
Blandningen bestod av ca : 45 % 8008, 45% 8012 och 10% 8004.
Relingslister i aluminium från 70-talet har gått ur produktion, så omöjligt
att få tag på om man inte har tur och hittar en bit på något varv eller
båtskrot. Den här listen var kraftigt deformerad, men vi lyckades ändå
rikta med hjälp av ek kilar bräckjärn slägga hammare tvingar mm.
Tyvärr sprack det mellan några av hålen, lösningen fick bli en rostfri plåt
på utsidan och insidan som bultades ihop till ett bultförband. Inte
osynligt men stark och en rimlig lösning.
Rostrfri plåt på utsidan.