Torkel Blogg

Denna blogg kommer innehålla kappsegling båtbyggeri Blokart och B&R 23 segling. Kontakt: [email protected]

Flyer

Publicerad 2012-07-26 23:05:03 i Allmänt,

I Tisdags när jag var ute i skärgården fick jag syn på en Flyer.Välsköt och fin låg hon
på boj o guppade.Cirka 25 år gammal måste båten hunnit bli.Självslående fock och
några andra modifieringar som inte var standard på en orginal Flyer.Vid närmare titt
på båten tror jag hon en gång varit min.Den gråa färgen och några andra detaljer fick
mig att tro det är nummer 11:a av ca: 25 byggda båtar.Som att träffa en gammal vän.
 
Bild: Flyer S-1 seglar första sommaren.
Flyerprojektet startades av mig och Birger Törnqvist.Birger hade jag lärt
känna på Lidingö där han drev Marinpark.Självbygge av Vagabond 31 och
Swede 38.Birger hade seglat 505 och en dag sa Birger "Man skulle bygga
som en stor 505 som man kan övernatta i och segla ifrån det mesta i skärgården"
Det finns redan blev mitt svar.Jag hade ju varit på Nya Zeeland och lärt känna 
Greg Elliot och seglat hans första Elliot 5.9 som seglade ifrån betydligt större
båtar på Auckland harbour.Nästa dag hade jag med mig bilder på Elliot 5.9
Snart var vi igång med byggande av formar.
 
                                                                         Foto: Martin Bernhardtz
Flyern var en föregångare till det som idag är B&R 23.fast inget går att jämföra på båtarna
fanns alla grundiderna redan då.En övernattningsbar trailerbåt som är lätt sjösättningsbar
från en ramp.Mast som man reser utan mastkran.Två personer  i trapets.Utombordare 
på akterspegeln.Vi hade hoppats på att hon skulle segla upp till ett lys-tal på 1.24
Flyern blev nog lite för bred och platt i aktern vilket gjorde att hon sög fast lite i lättare
vindar och hade svårt att ta höjd på kryssen.Men när hon planade på undanvinden
gick det som på räls.
 
 

Kommentarer

Postat av: hans Backman

Publicerad 2023-11-23 18:37:07

Kul projekt, unga och entusiatiska som vi var! Idag hade nog resultatet blivit mycket bättre, men man lär sig.

Svar: Hej Hasse Svårt att ta in att det är 37 år sedan vi höll på med Flyern.Kul hade vi, och man blir glad när man än idag ser en Flyer segla någonstans./ Torkel
Torkel Stillefors

Postat av: Anonym

Publicerad 2023-12-28 22:09:10

Tjena! Jag har precis kommit över en Flyer från en vän som haft den liggandes på tomten ett tag. Nr 24 står det i originalstoren. Det hör var min pojkdröm och jag hade broschyren på väggen i mitt rum när jag var liten. Jag tänkte detta skulle kunna vara ett kul projekt, där en av de styrande parametrarna skall vara en i princip obefintlig budget. Skulle vara väldigt intressant att höra lite mer om båten och har det kan gå att tygla den. Jag fick den med en nedklippt stor från en Melges 24 och focken från en CB66:a.
Tänkte försöka få till en gennakerlösning om jag kan hitta nån gammal utrangerad sådan från typ en CB66. Gamla spinnbommen monterad på däck borde kunna funka som utskjutbart (och vridbart) peke. Det här är tänkt som en cruisingbåt för mig och min fru att sticka ut i den labra kvällsbrisen efter jobbet, kanske slagg över någon natt. Men om det blir bra, kanske även för tex Lidingö Runt.



Svar: Kul och grattis till Flyern. Det blir nog bra, lycka till.
Torkel Stillefors

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela